مرکز اطلاع رسانی آرخلو

Welcome to the Arekhloo Information Center | خوش گلدیز

مرکز اطلاع رسانی آرخلو

Welcome to the Arekhloo Information Center | خوش گلدیز

آشنایی با روستای چاه انجیر (چانجره)

 


روستای چاه انجیر در استان فارس و در منطقه ماهور میلاتون واقع شده است. قدمت این روستا به بیش از صد سال تخمین زده شده است. در حدود سال 1344  هجری شمسی اولین مدرسه ابتدایی برای جمعیتی بالغ بر 20 خانوار دایر میشود. در این روستا به علت نبود آب و برق و امکانات بهداشتی اغلب مردم ، با روستاهای بزرگتری مانند میشان و بابا کلان در ارتباط بوده اند. اهالی این دهکده که شغل اکثر آنها دامداری و کشاورزی بود برای گذران زندگی از آب چشمه استفاده می کردند. در این منطقه به دلیل وجود درخت بزرگ انجیر در کنار چشمه ای با آب شیرین ، این مکان را چاه انجیر نامیدند که در زبان محلی به چانجره معروف است. مردمان این ده از طایفه ایل قشقایی و تیره آرخلو هستند.

اسامی برخی از کسانی که ساکن این روستا بودند و اکنون در قید حیات نیستند :

سپهدار فروتن (کدخدای محل) - نسرت قلی پور - لال احمد جباری - کاکاقلی حسینی - سرهنگ قلی پور - ببروان قلی پور - جهانگیر سواری - کاکاخان تیموری - اسماعیل ایازی - خداخواست ایازی - یدالله تیموری - خان احمد جباری - امان الله جباری - الماس محمدی - ابراهیم فروتن - مرادقلی نوروزی - بهرام کاظمی و...

اکنون فقط اسماعیل و خداخواست ایازی در قید حیات هستد و با خانوادهایشان در این مکان زندگی می کنند. امروز از این روستا چیزی جز خرابه و ویرانی باقی نمانده و اکثر اهالی آن به شهرها و روستاهای بزرگتر مهاجرت کرده اند.


استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد 

 

 

نمایی از منازل متروکه این روستا

نظرات 9 + ارسال نظر
مارال 1390/01/24 ساعت 00:09

خروسونگ قویرغینا اینا نما ، تیلکینینگ آندنیا

هرکی فهمید مارال چی نوشته به ما هم بگه

tasvirpardaz 1390/01/23 ساعت 16:57 http://tasvirpardaz.com

برای شناسایی مارال بهتره جایزه تعیین کنید یا یه صفحه به نام مارال کیه درست کنید اگه اهالیه اینترنت باشه تو فیس بوک یه گروه جستجو درست کنید

سحر گاه 1390/01/20 ساعت 01:34

نه مارال

مارال 1390/01/19 ساعت 02:08

سحر گاه 1390/01/15 ساعت 19:14

فقط قشقایی هستم (مشکوک میزنی)

والا منم اینو بهش میگم ولی کو گوش شنوا

سحر گاه 1390/01/15 ساعت 19:12

سلام مارال خانوم حالتون خوبه ؟ خیلی بحث میکنی ولی اشکال نداره یه چیزه جدید هم لطفا بگید .



با درود.

مارال 1390/01/09 ساعت 02:22

سلام
فقط قشقایی هستم.

سلام. خوشحالم که قشقایی هستید. و انشالله قشقایی هم بمانید

مارال 1390/01/05 ساعت 01:12

سلام
دیگه همه ی قشقائی ها می دانند که تیره ی آرخلو مال طایفه ی کشکولی است. مطمئن هستم به خاطر علاقه ای که به چاه انجیر دارید، حتما عید به آن جا می روید. خیلی تابلو است که شما به این مکان علاقه مندید. از میان عکس هایتان، عکس منازل متروک زیبا تر است. خیلی با این عکس حال کردم. قربونتون برم که هردفعه عکس های جدیدتری می گذارید. ممنون و شبتون بخیر

سلام. ممنون که نظر لطف دارید. من چاه انجیر را فقط به خاطر اینکه روستای آبا و اجدادی ام است دوست دارم و عید امسال متاسفانه نتوانستم به آنجا بروم.
من واقعا نمی دونستم که تیره آرخلو مال طائفه کشکولیه راستی مارال خانم شما مال کدام طائفه هستید؟

مارال 1390/01/01 ساعت 01:54

سلام
عیدتون مبارک. قربون عکست برم چقدر خوشکل هستید آقای تیموری. شنیده بودم جوان های کشکولی قشنگ هستند اما ندیده بودم. مطلبتون هم خیلی جالب بود. ببخشید که می پرسم شما با یداله تیموری نسبتی دارید؟

سلام. همچنین عید شما هم مبارک باشه. شما لطف دارید ولی ما از تیره آرخلو هستیم و یدالله تیموری هم پدر بزرگ من بودند که خدا رحمتشان کند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد